Pagina documente » Informatica, Matematica » Procesarea imaginilor folosind mediul de programare Visual C++

Cuprins

lucrare-licenta-procesarea-imaginilor-folosind-mediul-de-programare-visual-c-
Aceasta lucrare poate fi descarcata doar daca ai statut PREMIUM si are scop consultativ. Pentru a descarca aceasta lucrare trebuie sa fii utilizator inregistrat.
lucrare-licenta-procesarea-imaginilor-folosind-mediul-de-programare-visual-c-


Extras din document

CUPRINS
FOAIE DE CAPAT..
TEMA PROIECTULUI..........
CUPRINS
SINTEZA PROIECTULUI....
FISA PROIECTULUI...........
MEMORIU TEHNIC............
1. Perceptia umana si procesarea de imagini............
1.1. Caracteristici specifice prelucrarilor de imagini..
1.2. Domenii abordate de analiza imaginilor...........
1.3. Reprezentrea imaginilor digitale....
1.4. Etape ale procesarilor de imagini...
1.5. Dispozitive de afisare..
2. Elemente privind procesarea de imagini
2.1. Caracteristicile sistemelor inteligente de analiza a imaginilor
2.2. Elemente de baza specifice...........
2.2.1. Elemente introductive...........
2.2.2. Transmisia datelor si imaginilor digitale....
2.3. Caracteristici de baza ale analizei imaginilor.....
2.3.1. Achizitia si pastrarea imaginilor..............
2.3.1.1. Camerele video si achizitia imaginilor............
2.3.1.2. Stocarea imaginilor digitale..........
2.3.1.3. Memorarea imaginilor.
2.3.1.4. Formate de imagini.....
2.3.1.5. Metode de compresie a imaginilor..
2.3.2. Analiza modulului de ameliorare a imaginilor............
2.3.2.1. Restaurarea imaginilor digitale......
2.3.2.2. imbunatatirea imaginilor.............
2.3.2.3. Operatii specifice modulului de ameliorare a imaginilor......
2.3.3. Modulul de segmentare a imaginilor.........
2.3.4. Modulul de analiza si interpretare a imaginilor............
2.4. Operatii asupra imaginilor............
2.4.1. Operatii asupra pixelilor........
2.4.2. Operatii de adiacenta............
2.4.3. Operatii pe vecinatate...........
2
3
4
6
7
10
10
15
17
18
18
19
22
22
23
23
24
24
24
24
25
26
26
28
31
31
32
33
36
36
37
37
38
40
2.4.4. Transformari......
2.5. Tehnici specifice utilizate in analiza imaginilor....
2.5.1. Analiza texturala..
BREVIAR DE CALCUL.......
3. Operatii specifice procesarilor de imagini............
3.1. Operatii punctuale........
3.2. Operatii spatiale (procesari pe arii) ...
3.3. Procesari geometrice de imagini.......
3.4. Procesari pe cadre.........
ORGANIGRAMA APLICATIEI..........
REZULTATE EXPERIMENTALE......
4. Rezultate experimentale.....
CONCLUZII.........
BIBLIOGRAFIE...
ANEXA...
40
40
40
43
43
43
49
62
67
68
69
69
83
84
85
4

Alte date

?

MEMORIU TEHNIC

1. Perceptia umana si procesarea de imagini

Începand cu introducerea sistemului Bartlane de transmisie prin cablu a imaginilor (1920) si pana in prezent progresele prelucrarii in domeniul imaginilor au fost impresionante. Pe linga aplicatiile din tehnica spatiala, aceste tehnici se folosesc intr-o multime de aplicatii in vederea optimizarii analizei si interpretarii de catre observatorul uman. Un domeniu major de aplicatie al tehnicilor de prelucrare a imaginilor este perceptia lor cu ajutorul calculatorului. Scopul este extragerea informatiei intr-o forma cat mai potrivita pentru prelucrarea ulterioara pe calculator.

Exista posibilitatea ca pornind si de la celelate simturi (auz, miros, gust si pipait) specifice oamenilor obisnuiti sa se conceapa echipamente inteligente care sa ofere rezultate mult mai bune decat cele existente in acest moment.

În acest moment auzul este integrat in cadrul sistemelor multimedia existand cercetari pentru a integra si celelate simturi.

Urmatoarea figura (Figura 1.1.) ne prezinta modul in care pornind de la semnalul de intrare perceput de fiinta umana, acest semnal este procesat in cadrul memoriei senzoriale, cea de scurta durata si cea de lunga durata.

Figura 1.1. Psihologia si memoria umana

Trebuie spus de la inceput ca exista o diferenta in ceea ce priveste tipul de informatie preluata din imagini de catre vederea umana si modul cum utilizeaza imaginile sistemele de calcul in scopuri tehnice.

Vederea umana este in mod primar calitativa si comparativa mai degraba decat cantitativa.

În schimb, analiza de imagine realizata de catre sistemele de calcul este dominant orientata spre o apreciere cantitativa a imaginii.

Vederea umana, deci, este considerata cel mai important simt, simt care insa inca nu este suficient de bine cunoscut.

Sistemul uman de viziune utilizeaza un mecanism care urmareste maximizarea imbunatatirii detaliilor din imaginea originala.

Lumina care provine de la obiecte este colectata prin mediile transparente ale ochiului, Figura 1.2., dupa care este focalizata si proiectata pe retina. Pe retina sunt excitati peste 125 milioane de senzori sensibili la lumina sub forma de conuri si bastonase (125 mil. bastonase, 7 mil. conuri). Bastonasele sunt foarte senzitive la intensitatea luminoasa pe cand conurile detecteaza culoarea si detaliile fine din imagine.

Figura 1.2. Ochiul uman

Exista trei tipuri de conuri, referite ca rosu (Red), verde (Green) si albastru (Blue). Varful raspunsului acestor conuri nu corespunde exact la lungimile de unda corespunzatoare acestor culori, Figura 1.3. (B = 440 nm, G = 545 nm, R = 580 nm). Ultimele doua varfuri sunt practic in spectrul culorii galbene existand suprapuneri intre cele 3 domenii. Senzorii excitati trimit impulsuri prin nervul optic catre cortexul vizual in vederea analizei, interpretarii si recunoasterii imaginilor.

Figura 1.3. Raspunsul spectral al conurilor

Perceptia color a imaginilor este facuta tinand cont de 3 variabile perceptuale:

1. Nuanta de culoare (Hue), care permite distinctia intre culori cum ar fi intre verde si galben. Senzatia de albastru (B) este intre 430-480 nm, pentru verde (G) intre 500-550 nm, pentru galben intre 570-600 nm iar pentru rosu (R) este peste 610 nm.

2. Saturatia, reprezinta gradul in care o culoare este perceputa ca fiind nediluata cu culoarea alba. De cele mai multe ori este cunoscuta ca si puritatea unei culori. Culorile nesaturate apar spalacite, fade pe cand cele saturate sunt vibrante, puternice. Rosu reprezinta o culoare saturata iar roz o culoare nesaturata.

3. Claritatea culorii (Lightness) este intensitatea perceputa a luminii reflectate a unui obiect. Se refera la gama culorilor de la alb la negru trecand prin gri sau de la rosu inchis la rosu deschis trecand prin celelalte nuante. Practic reprezinta nuantele de gri (gray level), intensitatile, aceasta tratare a imaginilor fiind cunoscuta ca si tratare a imaginilor de intensitate. Pornind de la aceste trei variabile se defineste modelul color, HSI.

Relatia dintre intensitatea luminoasa pe fotoreceptorii bastonase si perceptia luminozitatii este mai degraba logaritmitica decat liniara. Astfel pentru aceiasi schimbare in intensitatea luminoasa, exista o mult mai mare schimbare perceputa la regiunile de luminozitate inchisa din imagine fata de cele stralucitoare. Printr?o simpla inegrire a imaginii, detaliile precedente neiluminate pot fi luminate (Figura 1.4.).